HATTIGNY (FRANKRIJK) – Hoewel ook het toerisme een flinke klap kreeg van de recessie, gaan de teruggelopen vakantie-uitgaven aan CenterParcs voorbij. De bungalowgigant rekent op forse groei en investeert de komende jaren een bedrag van €1 miljard in nieuwe huisjes, zwembaden en parken.
In juni al wordt een splinternieuw en liefst* €250 miljoen kostend park in de Franse Elzas geopend. Dit jaar gaat de eerste schop de grond in voor nog eens drie nieuwe parken in Duitsland (Allgäu en Saarland) en zuidelijk Frankrijk (nabij Lyon) waarmee bijna €700* gemoeid is.
„Ook wij hebben vorig jaar iets minder gedraaid, maar met een daling van 2% hebben we het veel beter gedaan dan andere sectoren in de reiswereld. Daar liep de terugval veelal in de dubbele cijfers”, zegt James Mennekens.
De Belgische CenterParcstopman toont trots het bijna voltooide park Les Trois Forêts bij Straatsburg, waar de laatste hand wordt gelegd aan de waterglijbanen en restaurants. „De omvang is uniek. Een park van 425 hectare en toch ’slechts’ achthonderd huisjes. Je kunt hier kilometers wandelen en reeën en vossen zien. Momenteel is dit qua investering het grootste toeristische project in Europa.”
Bang dat de huisjes de komende jaren leeg zullen staan, is Mennekens niet. „Een op de tien Nederlanders verblijft jaarlijks bij ons. We zitten in een groeimarkt. Gezinnen bezuinigen niet op vakantie. Ze willen er op uit. Maar wel korter, vaker en dichterbij.”
De door Piet Derksen in de jaren zeventig gelanceerde formule kwam na een Britse periode in 2003 in handen van de Franse vakantieketen Pierre & Vacances. CenterParcs Europe wordt echter nog altijd vanuit Rotterdam bestuurd. Omdat Nederland en België met acht parken goed bedekt zijn, richt de expansie zich op de rest van Europa. Het nieuwe park bij Straatsburg zal vooral Fransen uit de Elzas en Duitsers uit het Rijnland aantrekken, maar ook in het nabije Zwitserland timmert CenterParcs met een nieuw kantoor aan de weg.
„We gaan verder met het bouwen van parken en mikken daarbij op rijke en dichtbevolkte regio’s”, aldus directeur ontwikkeling & innovatie Mark Haak Wegmann. De nieuwe vestigingen nabij München en Lyon moeten een nieuwe markt aanboren. „Maar we kijken ook voorzichtig naar Lombardije en de regio rond Madrid. Daar is echt potentie.”
Van kapers op de kust heeft CenterParcs geen last. „Ons concept is uitzonderlijk. We zijn de Coca-Cola onder de vakantieparken. Besef ook dat de aanleg van een domein als Les Trois Forets al met al zes jaar vergt en een kwart miljard kost. En dan moet je de huisjes ook nog verhuren. Dat kopieer je niet zomaar.”
Wat niet wegneemt dat ook Mennekens nieuwe elementen blijft zoeken. „We hebben sinds kort boomhuizen en woonboten. Luxe is in trek.” CenterParcs blijft daarbij een echt A-merk. Maar ook de iets eenvoudiger Sunparks-formule staat voor een flinke uitbreiding. „We bieden nu zeventien parken in vier landen aan, maar over vijf jaar moeten dat er – vooral via het omvlaggen van bestaande parken – zo’n dertig zijn.”
l Artikel afkomstig van
De Telegraaf.nl
* l ECP-Opmerkingen
Dat het maar goed is dat we altijd kritisch en objectief blijven, bewijst het bovenstaande artikel meer dan eens.
Op twee plekken zijn er in het bovenstaande artikel fouten geslopen. Om te beginnen met vrijwel direct aan de start van het artikel, ‘liefst’ moet natuurlijk worden vervangen door de term : maarliefst. En wat we moeten verwachten van een heus vakantiepark van ja, je las het goed na tweemaal knipperen met je oogleden, 700 euro, dat valt nog te bezien. Een paar camouflage tentdoeken en een omheinend parkhek misschien. Dit bedrag moet natuurlijk 700 miljoen € voorstellen.
Haaste spoed is zelden goed, dat levensmotto, wordt nog maar eens door dit bovenstaande artikel gearceerd.