Bij steeds meer Nederlandse ondernemers in de toerisme- en recreatiebranche staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Om de keus voor een duurzame vakantie gemakkelijker te maken, heeft de toerismesector een nieuw duurzaamheidslabel in het leven geroepen: Bewust op Reis. Dit label is geen nieuw keurmerk, maar maakt voor de consument wel in één oogopslag duidelijk of een accommodatie een duurzame bedrijfsvoering heeft. Paul Rosenmöller heeft op 29 november het startschot gegeven voor Bewust op Reis.
Het initiatief voor Bewust op Reis komt van Center Parcs, Accor Hotels Nederland, de NS, NS Hispeed en Weekendjeweg.nl en wordt gesteund door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. In de branche bestaan verschillende keurmerken die aangeven dat een onderneming voldoet aan de criteria voor een duurzame bedrijfsvoering. Maar deze zijn bij de vakantieganger nauwelijks bekend en wegen dus doorgaans niet mee bij het plannen van een vakantie. Bewust op Reis wil hier verandering in brengen door middel van één herkenbaar label dat zichtbaar is op bijvoorbeeld boekingswebsites. “25 tot 40 procent van de consumenten vindt duurzaamheid belangrijk. Onze bedrijfsfilosofie is dat duurzaamheid niet duurder hoeft te zijn”, aldus Paul Geraeds, director of marketing van Center Parcs.
Keurmerken
Om zich bij Bewust op Reis te kunnen aansluiten, moeten ondernemingen beschikken over een of meerdere bestaande duurzaamheidskeurmerken uit de branche. Het gaat om Green Key, EU Ecolabel, Green Globe, ISO 14001 en Travelife. De criteria van deze keurmerken hebben onder andere betrekking op energie- en waterverbruik, afvalmanagement, vervoer, duurzame inkoop en sociaal beleid.
Deelnemers
Op dit moment nemen de hotels van Accor Hotels Nederland en de parken van Center Parcs deel aan Bewust op Reis. Wanneer het aantal deelnemende accommodaties zich uitbreidt, ontstaat ook de mogelijkheid om duurzame vervoers- en verblijfsarrangementen aan te bieden. “Wij zien een sterke behoefte om met de trein te reizen. Wij willen het aandeel ov-reizigers vervier- of vijfvoudigen. We zien ook steeds meer mensen die hierom vragen”, aldus Ed Trentelman, commercial director van Weekendjeweg.nl. Deelnemers aan Bewust op Reis bundelen hun krachten op het gebied van marketing en communicatie, zodat het label zo veel mogelijk bekendheid krijgt. Bovendien vormen zij een platform voor kennisuitwisseling over duurzaam toerisme.
Meer informatie over Bewust op Reis is te vinden op www.bewustopreis.nl
‘Fotografie: Jurriaan Brobbel’. Op de foto v.l.n.r.: Wim Oosterwijk (NS), Renee Cohen (Accor), Paul Rosenmöller, Ed Trentelman (Weekendjeweg.nl) en Paul Geraeds (Center Parcs).