Waaghalzen in beeld l Cool Factor, vanaf 27 augustus op de buis

Dacht je dat je enkel via idyllisch flitsende shots vol perfecte gezinnetjes, strak in de lak gezette cottages en spetterplezier in de Aqua Mundo, terwijl een daarvoor gescreende figurante in haar fleurigste en meest appetijtlelijkste uit de kast getrokken bikini, het Waterplayhouse verkent, in de vorm van een 30-seconde durende ‘kennismaking’, Center Parcs in je huiskamer kan boosten dan heb je het mis. Dit maal zet Center Parcs echter de lieflijke vierdelige setting in gezinsverband ‘op stal’ en gooit het over op een wildere boeg.

l Cool Factor VS Fear Factor
Vanaf 27 augustus slingert Center Parcs in samenwerkingsverband met kinderzender Nickelodeon, onder Endemols productiekracht, het benoemenswaardige ‘Cool Factor’ op je beeldbuis. De link met het ‘go-to-the-extreme-format’, ‘Fear Factor’, welke zes seizoenen lang onder de zenderleiding van Veronica je huiskamer in werd geknald, is dan ook zonder enige aarzeling gemaakt. Veronica’s vertolking werd vooral gekenmerkt door zijn hoge ‘niet-van-te-voren-gegeten-te-moeten-hebben’-imago, waarbij deelnemers zich wagen aan het verorberen van uitpuilende kisten vol maden en zich urenlang niet mochten verroeren op ijzerbedden.

l Op kinderbenen
Hoewel Center Parcs’ aanpak allemaal een ietwat ‘onschuldherigere’ variant is op het eerder genoemde programma met als aanplaksel ‘Fear’, mag er gerust worden geopperd dat het extreme maar niet minder sensationele format terug is van weggeweest, echter dan in een ietwat meer ‘kinder-proof’ variant van zijn spraakmakende voorganger. De een gruwelt enkel al bij de gedachte de ander ziet enkel een aan te grijpen uitdaging. Want ook in Center Parcs’ programmering storten kinderen zich letterlijk in het diepe, met de nodige featback vanaf de kant uit de mond van presentator Patrick Martens, welke meerdere heldhaftige kindergerefereerde programma’s op zijn naam heeft staan bij het ‘Nick-station’

l Het Heijderbos en De Kempervennen als strijdperken

Center Parcs weet zelfs lyrisch te omschrijven, dat een dergelijk ‘kiddieprogramma’ moeilijk nog ‘bloedstollender’ om de hoek kan komen. De opnames zijn inmiddels alweer een prille maand achter de rug, waarbij koste noch moeite zijn gespaard gebleven, aangezien het Limburgse Heijderbos evenals het oer-Brabantse Kempervennen zich als strijdperken wisten te fungeren. Op beide parken haalde kinderen namelijk middels diverse variërende activiteiten en andere stunts uit voor de draaiende camera’s. Een moeilijke gedachte achter de ‘battle’, gaat er echter niet schuil, aangezien de groep welke het beste zijn opdrachten weet te volbrengen, met de benoemenswaardige titel ‘winnaar’, de aflevering mag uitluiden.

l Geblinddoekt, hup die High Adventure op

Voor ‘Cool Factor’, zijn de bestaande activiteiten en andere faciliteiten, zelfs nog even een tikkeltje ‘stoerder’ gemaakt. Zo suizen jonge metadoren niet gewoon recht toe recht aan, maar achterstevoren van de Zip-Wire af en nemen ze de High Adventure voorzien van de ‘moeilijkheidsgraad’ in de vorm van een blinddoek af. Onder de ‘gemutste’ leiding van Pierre Wind, Nick’s TV huis-Kok, word de sterkte van de kindermaagjes op het spel gezet. Bij het serveren van diverse ‘angstaanjagende’ gerechten, waaronder een heuze kwalsalade en gefrituurde kalfshersentjes, wordt de sterkte van het ‘inwendige’ op de proef gesteld. Een kniezoon, die erop let, maar de tweetal eerder ‘geserveerde’ vormen achter de douanehekken van China en Frankrijk, een ‘gewone’ delicatesse.

Dat klinkt allemaal toch vrij aangrijpend voor de kleine ‘spillnbeetjes’, sommige flora vonden de voorgenoemde ‘must-do’s’ juist té ver over het randje. Maar zegsvrouw van de kinderlijke zender beweert juist het tegendeel. “Nickelodeon blijft een kinderzender. We gaan niet over het randje en scoren niet over de rug van kinderen“, aldus de woordvoerster. Wij kunnen inmiddels opperen dat alles op een esthisch verantwoorde wijze wordt voorgeschoteld en aangeboden wordt.

l Uitrollen van een nieuw concept
l ‘Cool Factor’, aanjager voor een nieuw tiener-activiteitenprogramma

Naast dat Center Parcs zich met dit zinderende programma zich op de kaart wil planten met het template ‘cool’, biedt het daarnaast ook nog andere ‘voordeeltjes’ voor de keten. Zo oppert Center Parcs Marketing director Paul Geraeds, over het voorgenoemde, dat zelfs de kleine koters op de speelpleinen zullen reppen over deze nieuwe Endemol-creatie. ‘Het overtreft zelfs de verwachtingen van zowel Endemol als Center Parcs. Het wordt een hele goede, spectaculaire televisie, waarover op het schoolplein nog zeker gesproken zal worden’.

Daarnaast, om even terug te keren op die andere ‘voordeeltjes’ bij deze in de ether geslingerde waaghalzen, de keten blijft bij dit concept niet enkel steken bij het programmaformat, maar ‘Cool Factor’ is de start van een nieuwe spectaulaire nieuwkomer binnen het activiteitenaanbod. Het dient namelijk als aanjager voor een nieuw ‘Cool Factor-activiteitenprogramma’, waarbij tieners na ietwat verwatering van het in 2000 geïntroduceerde ‘Limit-programmering’, wederom een nieuw leven worden ingeblazen, wat betreft het activiteitenprogramma. En dat is nog niet alles, Center Parcs, zal naar eigen zeggen, zelfs uitpakken met een heus ‘Cool Factor-weekend’, welke van 5 november t/m 8 november op het Heijdebos zal worden uitgerold.

Zoals uit onderstaande video blijft heeft de NOS, in haar Jeugdjournaal, de hand weten te leggen op de eerste beelden van dit spraakmakende programmaformat. Daarnaast komen diverse ‘bikkels’, aan het woord, welke hun ervaringen delen met ons.

Editie NL l Zorgt voor meer beeld van Cool Factor

Margreet Spijker en Jeroen Latijnhouwers, babbelen het betreffende item in RTL’s Editie NL, aan elkaar. In dit nieuwsprogramma met focus op het ‘pakkenste’ binnenlandse nieuwsgeving en achtergronden, neemt men daadwerkelijk de proef op de som. Hierbij worden namelijk de nodige deskundigen aangehaald, welke na de vragenblokken van de Editie NL-reporter, op de man af worden ondervraagt over het veelvuldig voorkomend ‘rickoff-talent’ van tv-producenten, hierbij wordt Endemols’ Cool Factor ondermeer aangehaald.

Bijgaand de boodschap dat men vooral niet huiverig is voor een ‘overkill’ aan kopieprogramma’s van volwassenformats, althans wat betreft de ‘Nick’ of Endemols’ vertegenwoordigers. Terwijl de ander daar toch een ander denkbeeld aan over weet te houden, zoals programmeur van het ‘Chinekid-Festival’, Monique Ruinen. In het item worden ondermeer, ‘De Mol Junior’ en het fanatiek opsporen van uniek musicaltalent in zijn kinderproof-versie, ‘Wie wordt Kruimeltje’, in de reeks van Avro’s, ‘Wie wordt-reeks’, welke alweer seizoenenlang de zondagavond domineert, aangehaald als voorbeelden van inhakkende inspiratieloosheid in medialand.

Wederom wordt het, inmiddels al te bekende ‘riedeltje’, van stal gehaal, waarin wederom wordt gesproken over het een niet dwangmatig deelname aan de opdrachten door de kinderlijke kandidaten, dit maal uit de mond van jawel, dé werkende kracht achter Endemol, Rob van den Vleugel, werkzaam producent van Endemol. Echter is het volgens de eerder genoemde productiebaas nooit voorgevallen, dat kinderen hun ‘must-do’s’, ook daadwerkelijk weigerden, of tegen hun ‘zin’ in moesten volbrengen. Tevens krijgen we na en onder het geluid van commentaar de nodige nieuwe shots van het programma onder ogen.

l ‘Cool Factor’ op je buis
Vanaf 27 augustus is ‘Cool Factor’ te zien op Nickelodeoniedere vrijdag om 19.20h

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.