Capelle aan den IJssel, 10 mei 2017 – Center Parcs viert dit jaar haar 50ste verjaardag. Een halve eeuw geleden was Center Parcs de eerste speler in de recreatiesector die een nieuwe manier van vakantie vieren introduceerde. Zitkuil, kleuren-tv, de open haard, centrale verwarming en het subtropisch zwemparadijs waren innovatief en baanbrekend en zetten de standaard in vakantieland. Ook nu en in de toekomst wil Center Parcs haar gasten blijven verrassen en zet zij de nieuwe standaard. Niet alleen in nieuwe parken en aanpassing van bestaande met nóg luxere accommodaties, maar ook met nieuwe vormen van beleving en wellness-ervaring, zoals de ‘Deep Nature Spa’. Daarnaast blijft zij innoveren op het gebied van digitalisering. Alles om het gasten zo comfortabel mogelijk te maken. Daarom investeert Center Parcs in totaal ruim één miljard euro in het vernieuwen en uitbreiden van bestaande én nieuwe parken in Nederland en het buitenland. De investering van 1 miljard is slechts de eerste fase van een omvangrijk vernieuwingsprogramma; ambitie is om binnen vijf jaar alle bestaande parken te vernieuwen.
Center Parcs is marktleider op het gebied van recreatieparken. Deze forse investering ziet Center Parcs dan ook als een logische volgende stap om bijzonder te blijven in haar sector. De ruim één miljard euro wordt ingezet voor de nieuw te realiseren parken en het vernieuwen en uitbreiden van de in totaal 21 huidige parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. CEO Center Parcs Europe, Mark Haak Wegmann: “Met dit grootschalige innovatieprogramma blijven wij de nieuwe standaard zetten. Om zo óók de nieuwe generatie gasten te laten ervaren hoe een verblijf in Center Parcs je niet alleen voortdurend blijft verrassen, maar het hele gezin of vriendengroep samenbrengt. Want écht even samen is iets van alle mensen en van alle leeftijden.”
Nieuwe parken in Europa…
Center Parcs Europe investeert de komende jaren in zowel bestaande als nieuwe parken in binnen- en buitenland. In Nederland wordt in de komende zomer het park Port Zélande na een complete vernieuwing opnieuw opgeleverd en de werkzaamheden van ons park Limburgse Peel gaan dit najaar van start. In augustus 2017 opent het park Villages Nature Paris in Frankrijk. Een nieuw merk en concept dat is ontstaan uit een samenwerking tussen Pierre et Vacances Center Parcs Group en Disneyland Paris. Verder wordt in de Ardennen een bestaand park vernieuwd en krijgt dat een Center Parcs rebranding. Met dit nieuwe Center Parcs Les Ardennes krijgt het merk vanaf eind 2017 ook voet aan de grond in Wallonië. De bouw van het state of the art Park Allgäu in Duitsland is reeds in volle gang en wordt eind 2018 opgeleverd. Dit eerste park in Zuid-Duitsland is de opening naar nieuwe markten in Zwitserland en Oostenrijk. Ook opent park Terhills Resort in België, vlakbij Maastricht, eind 2019 haar deuren. Het eerste park onder een nieuw premium label ‘Resorts by Center Parcs’. Terhills Resort wordt een high-end vakantiepark met 250 villa’s en luxe voorzieningen.
…en in China
Zelfs buiten de Europese landsgrenzen zal Center Parcs in de toekomst te zien zijn. Zoals in China, om te beginnen – met op het Center Parcs concept geïnspireerde parken – in de buurt van grote steden als Shanghai en Peking. Daartoe heeft het moederbedrijf van Center Parcs, Pierre et Vacances Center Parcs Group, een joint venture met de Chinese HNA Group getekend. HNA Group ondersteunt de vastgoed- en toerismediensten voor alle individuele projecten in China. De openingen van de parken staan in 2020 op de planning.
Nieuwe standaard
Center Parcs maakt al een halve eeuw onvergetelijke herinneringen mogelijk die families en vrienden met elkaar delen. Ook in de komende jaren wil zij een nieuwe standaard zetten: in beleving, verblijf en samenzijn. Haak Wegmann stelt dat het verhaal van vijftig jaar Center Parcs nauw is verweven met de naoorlogse geschiedenis van Nederland. “Van de jaren van wederopbouw, toen Nederlanders voor het eerst te maken kregen met het begrip ‘vrije tijd’, tot vandaag de dag: met een hang naar beleving, luxe en quality time”, vertelt de CEO van Center Parcs Europe. “Vijftig jaar geleden zette Center Parcs een nieuwe standaard in de Nederlandse recreatiesector. Al een halve eeuw staat de gast bij ons centraal en maken we onvergetelijke herinneringen mogelijk die families en vrienden met elkaar delen. Hiermee zijn we nooit opgehouden, dus ook nu blijven we innoveren. Allemaal om ervoor te zorgen dat onze gasten optimaal van hun vakantie genieten en dus ‘echt even samen’ kunnen zijn.”
De nieuwe standaard in beleving
Het belevingsaanbod wordt uitgebreid met o.a. High Adventure Experiences, Escape Rooms, Climbing Paradises, Action Factories, Virtual Reality Activities, Fotografie workshops en Kids driving schools. Daarnaast worden meerdere Market Domes voorzien van volledig nieuwe decoraties en brengen we de Franse wellness expert ‘Deep Nature Spa’ naar België, Duitsland en Nederland. Deep Nature Spa is een top-of-the-bill wellness concept, in Frankrijk maar ook ver daarbuiten, en een echte expert op het gebied van wellness centra met luxe spa en wellness faciliteiten.
Digitalisering en Flexibiliteit
Door innovaties op het gebied van het digitaliseren van de zogenaamde ‘customer journey’ wordt geleidelijk aan het hele proces van het boeken, voorbereiden en beleven van de vakantie nog makkelijker door een digitale interface. Daarnaast speelt Center Parcs met succes, als eerste in de markt, in op de vraag naar meer flexibiliteit. Door gasten de mogelijkheid te bieden om zelf te kiezen wanneer ze aankomen en hoe lang ze willen blijven.
4de luxe level
Center Parcs introduceert de nieuwe ‘Exclusive’ cottages. Met dit 4de luxe niveau, hoger dan de huidige VIP cottages, zet Center Parcs de nieuwe standaard in luxe. De rijk uitgeruste design cottages bieden binnen en buiten meer ruimte, met als absolute toppunt van luxe een eigen wellnessruimte en een aantal zelfs met outdoor jacuzzi.
We moeten – en willen – onze gasten altijd blijven verrassen, óók in de toekomst. En hiervoor leggen we de lat hoog. Mensen zijn gewend geraakt aan luxe en hoeven zich nooit meer te vervelen. Maar zij zijn ook op zoek naar unieke en echte belevenissen om met elkaar te delen. En die biedt Center Parcs”, aldus Haak Wegmann.
Jubileum geboekstaafd
Wie een halve eeuw geschiedenis viert, kijkt niet alleen vooruit, maar natuurlijk ook terug. 50 jaar Center Parcs is voor een groot deel het verhaal van Piet Derksen. Deze rasechte ondernemer begon ooit met de verkoop van tennisballen vanuit zijn fietstas. Hij was een jonge pionier die uiteindelijk een imperium stichtte van buitengewone vakantieparken. Parken waarin eerst tenten stonden die huisjes werden en later cottages. Nu, vijftig jaar later, wordt zijn gedachte tot ver buiten Nederland omarmd. Ter ere van haar 50-jarig bestaan heeft Center Parcs dit verhaal gebundeld in een exclusief jubileumboek dat de eerste halve eeuw van Center Parcs beschrijft. Het eerste exemplaar van dit boek is vandaag door Mark Haak Wegmann overhandigd aan Laura Scholte, ambassadrice van Center Parcs. De 37-jarige Scholte is moeder van vier kinderen bij wie Center Parcs met de paplepel is ingegoten. Want al vanaf haar babytijd, toen ze vier weken oud was, is ze samen met haar familie een trouwe vaste gast van Center Parcs.