De Center Parcs-brochure 2014 is uit; wij pluisde hem uit.

Sommige zitten al weken te hopen voor de brievenbus, anderen wachten geduldig op het moment dat dat ‘beruchte groene boekje’ op de deurmat valt. Hier was het een mix van die twee, het blijft immers toch altijd spannend. Maar nu is het dan eindelijk zover; de Center Parcs-brochure van 2014 is er! En zoals dat ieder jaar bijna traditie begint te worden heeft die toch wel weer wat nieuwe nieuwtjes! De Eemhof krijgt woonboten, de Huttenheugte krijgt (eindelijk!) de aandacht die het verdient en die nieuwe in Frankrijk moet een ecologisch hoogstandje nog mooier dan Les Trois Forets worden! Tijd om de enveloppe open te scheuren, want ook wij konden niet meer langer op deze introductie wachten. Wij lopen hem even logischerwijs, van voor naar achteren, met jullie door.

Schermafbeelding 2013-12-27 om 10.42.55

| Menselijke cover
De Vlaamse Elvire Delanote met dochter(?) schitteren op de cover. Wie? Elvire, althans dat is wat het begeleidende tekstje ons doet geloven. Ze won de Facebook CoverContest voor de jaarbrochure, waarbij je je allermooiste en meest politiek correcte ‘Let’s get Closer’-foto kon insturen. En zij won en schittert nu, samen met dochter(?) op weet ik niet hoeveel boekjes. In het kader van ‘Gasten maken de brochure’.

De opmaak is ook dit jaar verre van schokkend. Er wordt lekker even verder geteerd op een eerder in elkaar gedraaid opmaakje. Je kent dat wel; witte bladzijdes en links en rechts structureel geordende tekstjes. En om het allemaal nog even gestructureerder te maken, maken ze gebruik van blauw, groen en oranje om alles uit te leggen. Blauw is de ‘inhoudsopgave’, groen de ‘parken’ en oranje alle extra’tjes, inclusief Sunparks.

| Copywriters hadden weinig te copywriten
Ook dit jaar hebben echte gasten weer hun duit in het zakje gedaan. Sterker nog, Center Parcs laat ons geloven dat die proefkonijnen heel de brochure zelfstandig hebben samengesteld, plaatjes hebben gezocht en de parken ‘voor de brochure’ zelf mochten testen. De copywriters van Center parcs bogen zich alleen over de introductie’jes en de algemene tekstjes die gaan over geld. Want dat kun je gasten nu eenmaal niet zelf laten schrijven. Dat alles maakt de brochure nog menselijker dan eerder.

Schermafbeelding 2013-12-27 om 10.43.06

| Het nieuwe pareltje
Park Bostalsee is wel het nieuwe pareltje, hoor. Want een park dat 6-bladzijdes heeft, 2 meer dan alle anderen mag je best zo noemen. Onder het kopje ‘nieuw’ wordt even uitgelegd hoe adembenemend dat ‘Bostalsee’ is en dan bedoelde ze niet alleen het meer. Verder wordt je bijgepraat dat je er cottages tegen een heuvel, een Market Restaurant met Jungle-sfeer en een black-hole glijbaan, hebt. En daarover is ons inzien helemaal niets gelogen.

| Volgend jaar kunnen we waterskiën op…
Nog meer goed nieuws; volgend jaar kunnen we dan echt de Waterskibaan op De Vossemeren verwachten. Want als rustiger alternatief bieden ze voor de mindere avonturier de ‘fluisterboot’ aan. Hij lijkt er dus echt aan te komen, en anders… … zijn ze altijd nog ingedekt door de ‘zet en drukfouten’. Maar we gaan er vanuit dat ‘ie dit jaar gewoon komt. Wij hebben zelfs, in de wandelgangen, horen smoezen dat het Surf & Fun-Center erbij volledig zal worden aangepakt. Maar, dat is weer een ander verhaal…

Daarna komt Le Bois aux Daims. Wij voorspellen dat volgend jaar een bepaald park (lees: Bostalsee), weer van haar warme troon wordt gestoten. Jammer, maar helaas. Het park met enorme meer was een mooi zoethoudertje, want wat ze ons nu weer doen geloven, gaat het nieuwe Franse hertenbos (dat krijg je als je Le Bois aux Daims vertaalt), het helemaal worden! Een state-of-art Market Dome en de Aqua Mundo wordt een unieke. Zo zou je door enorme grotten kunnen wandelen en aquaria kunnen bekijken. Als dat niet doet verlekkeren.

Schermafbeelding 2013-12-27 om 10.43.18

Goed, en dan nu de parken. Of toch niet. Want voordat we kunnen kiezen wat we gaan boeken, wordt ons eerst even aangetipt hoe je er slim aan doet om te boeken. 8-bladzijdes lang. In de tussentijd lees je over de pijlers; Market Dome, Aqua Mundo en alle activiteiten. Maar het is allemaal vrij beknopt. ‘Hoe te boeken’, lijkt veel belangrijker. En zeker de Pack & Go-vakanties moeten volgend jaar maar een eigen brochure’tje krijgen, want mocht je er niet in geïnteresseerd zijn dan slokken ze 3 bladzijdes meer op dan BispingerHeide. Want ook die heeft er dit jaar – helaas – maar eentje.

Waar we bijna traditiegetrouw er gif op durfde in te nemen, dat de Eemhof als Neerlands pareltje als eerste mocht schitteren, zijn we blij dat we hier niet om gewed hebben. Want, hoe vreemd ook maar waar, begint de telling in Drenthe. De Huttenheugte en ParcSandur(!), ook vier bladzijdes, zijn de eerste parken die je ziet. Toch opvallend. Misschien kregen ze na jaren in de middenmoot net iets te weinig aandacht of zal het te maken hebben met de bezettingsgraad’jes van beide parken. Genoeg bruine bonen. Daarna komt dan toch al snel de Eemhof. En daar worden we verzekerd van woonboten die er vanaf dit voorjaar(!) al op het Eemmeer dobberen. Dat verdiende een uitroepteken, want dat is weer een interessant nieuwtje vanuit de Flevopolder.

| Huisje, boompje, beestje
Ieder park heeft volgens deze brochure ook een ‘groen-doet-je-goed’-highlight. Zo noemen wij de groene icoontjes met boompjes maar even die ons vertellen wat voor groene geheimen er in de parken schuil gaan. Zo zouden de meren van De Huttenheugte een enorm visverkeer hebben en de Aqua Mundo van Bostalsee heeft een ‘lipstick-palm’. Een, zoals je zou verwachten, rode boom die wanneer je eraan komt, verliefd zou laten worden. Jullie zijn bij deze gewaarschuwd, want Center Parcs is niet aansprakelijk voor de gevolgen.

Schermafbeelding 2013-12-27 om 10.45.36

Verder kijken we er inderdaad niet meer van op dat Park Hochsauerland wel 4 bladzijdes mag vullen, BispingerHeide, maar eentje. En tekstueel zelfs maar een halfje. Les Bois-Francs en Les Hauts des Bruyeres evengoed. En ook aan de andere kant van het Kanaal, in Engeland, hebben ze na al die jaren nog steeds niet meer te vertellen dan twee zinnen per park.

| Tot zover onze praatstoel
Dat was ‘um de brochure voor 2014. Wij vatten ‘um graag samen als; vertrouwd nieuw(s). Wij hebben al genoeg gezegd, dus oordeel zelf. Mocht je hem nog niet door je bus hebben gekregen, niet treuren. Blader ‘um dan op je eigen gemakje gewoon even online door: CenterParcs.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Afbeeldingen zijn eigendom van Eigen Center Parcs!