Home / Actueel / Oker en dieprood op je buik | Alles over de nieuwe bedrijfskleding | Sunparks-collectie in beeld

Oker en dieprood op je buik | Alles over de nieuwe bedrijfskleding | Sunparks-collectie in beeld

Het was welgeteld ruim anderhalfjaar, driftig erop los ploeteren. Maarliefst 12 onafhankelijke designbureaus bogen zich over de kwestie, met als gezamenlijke opdracht – al het werkzame personeel van zowel Center Parcs, als haar portfolio onder Sunparks – zou in een totaal nieuw kloffie moeten worden gehesen. Een dergelijke opgave van de bovenste plank zou je denken, maar alle geselecteerde ontwerpbureaus, kwamen allen met diverse uiteenlopende varianten op de proppen. ‘De Berkel’ uit het Gelderse Varsseveld, werd na maanden van zwoegen en zweten beloond, doordat Center Parcs indicatief voor dit ontwerp, zijn voorkeur verleende. Een vreemde haalde Center Parcs hiermee echter niet binnen, voor de derde keer op rij, heeft het ‘Varsseveldse Berkel’, de uiteindelijke hand in de ontwerpen. Het draagcomfort moest drastisch worden opgekrikt evenals dat het aangezicht voor de vakantievierders in grote mate frisser en eigentijdser moest ogen. Deze eisen, dat ging De Berkel – zowel letterlijk als figuurlijk, niet in de koude kleren zitten. Deze voorzag namelijk , ruim 10.000 werknemers , van het nieuwe ‘designde’ kloffie.

| Coolmax als ‘must-have’
De achterliggende aandacht ging in de eerste plaats vooral op aan het draagcomfort. Via diverse ondernemingsraden kon het personeel individueel zijn of haar steentje bijdragen. Hierdoor werden de meest uiteenlopende meningen gepeild, met als gevolg een hele ‘kluif’ voor het Gelderse ‘De Berkel’. Het grootste aanvinkpunt op de checklist was dan ook het gebruik van coolmax, lichte en luchtige stoffen – met een ademende werking, vooral voor medewerkers, werkzaam in een subtropisch klimaat, in bijvoorbeeld de Aqua Mundo’s was dit voorgenoemde vooral een ‘must-have’, wat de nieuwe bedrijfskleding betreft. ‘Het zweette de pan uit op een hete zomerdag’ was een veelgehoorde kreet, voorgaand seizoen.

| Boswachter-lookalikes ? Direct afgestreept
Mocht het je niet direct zijn opgevallen, maar in beide uitvoeringen, keert vooral één terugkerende vorm terug. We geven je even de tijd. Mocht het je hierna, echt niet opvallen, dan geven we je een tipje van toepasselijke sluier, in deze contect. Een terugkeerend element is de speelse halve cirkel, welke loopt van net onder de middel tot onder de schouder, meegenomen in de mouwschoffering. Een halve cirkel, toevallig resultaat van een willekeurige geblinddoekte keuze? Neehoor, dat is vooral niet het geval. Charlotte Raso, hoofdverantwoordelijke voor de nieuwe bedrijfskleding, ontleende deze vorm aan de beginletter van Center Parcs, en de helft van het beeldmerk van Sunparks. ‘Die vorm ontleent zich heel goed om iets mooi mee te doen’ opperde Raso, tijdens de ontwerpfase. Maar waarom nu impliciet de keuze voor turquise bij dé ‘Natuurformule’ bij uitstek, Center Parcs? Een dergelijk vraag die bij ons boven komt drijven. Bij Center Parcs heeft De Berker langer achter zijn oren moeten krabben. ‘Bij Center Parcs hebben we dieper moeten graven’, dit voorstaande werd direct aangevuld met, ‘Het logo-groen is teveel boswachter-achtig. Hierdoor werden de zinnen gezet op de tweede natuurpracht van Center Parcs, het blauw van water.

| Fris turquise vs dieprood
Een primeur heeft Center Parcs daarnaast met de lancering van het nieuwe bedrijfskloffie, in handen. Owja, horen we je denken. Ditmaal is het voor de eerste keer dat – al het werkzame personeel – zowel bij Center Parcs aan de vlaggenstok als bij haar zusteronderneming Sunparks, met eenzelfde ontwerp mag pronken. Nouja, daar moeten we echter nog even op terugkomen. Helemaal identiek zijn beide uitvoeringen natuurlijk niet. Naast de Sunparks-bedrukkingen op de arm, verschilt deze uitvoerig vanaf boven de navel. Het basisontwerp van beide, is gelijk. Herkeningspunten in overvloed – zoals het prominent gebruik van de mengkleur koffiebruin – maar de kleurstellingen zijn uiteenlopend. Terwijl al het personeel, achter de Center Parcs-omheinigen, pronkt met fris turqoise, gecombineerd en afgewerkt met limegroen, zullen alle Sunparks-werknemers ‘rondhuppelen’ in een tintje feller. Hierbij keren dieprood evenals okergeel prominent terug. Hiermee onderscheiden beide formules zich onafhankelijk, echter tevens toch in herkenningelementen, met elkaar verbonden.

| Uitstraling afzonderlijk gematched met afdeling
Naast de uiteindelijk uitwerking, wat betreft Center Parcs als Sunpark, wijken de uitvoeringen onderling ook uitvoerig af van elkaar. Zo heeft elke subafdeling, zijn eigen kledinglijn, of je nu schoonmakers treft, serveersters, entertainers of badmeesters, alle pronken fier met voor hen ontworpen kledij. De uiteindelijke uitstraling evenals de stofkeuze, past volledig bij hun specifieke beroep. Hoewel er onderling, wat betreft uitwerking diverse verschillen de kop op duiken, is de kledinglijn vrijwel informeel. We kunnen echter, hierbij wel een vreemde eend in de bijt onderscheiden, zowel de Floor Managers als de receptionisten vormen hierop een uitzondering. Met een gilet is deze namelijk minder casual en gekleder. Owja, voor de detailliefhebbers, heeft De Berkel, ook niet stilgezeten, in de knopen keren namelijk de geraffineerde bedrijftermen terug.

| Een reis, waar je u tegen zegt

Bij het produceren van zulk gros, komt heel wat om de hoek kijken. Een heuze wereldreis rond de wereld met als eindterminal ‘personeels-kledingkasten’, kan gerust worden geopperd. Enkel al bij de fabricatie kwam een mondiale aangelegenheid om de hoek kijken. Kriskras over de wereld worden onderdelen geproduceerd. Om te beginnen met Oost Europa, India, Vietnam en Oekraïne. Richting het ‘land van de reizende zon’, het productieland China, werden vooral de handen driftig uit de bouwen gestoken. Dit alles werd aangebakt via strikte bedrijfsnormen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met Europa op koers, werden zowel het Center Parcs als Sunparks-bedrukte tenue, per schip naar Europa vervoerd. Welgeteld elk park krijg een tiental pallets aangeleverd, volgestouwd met nieuwe kloffies. Na een korte totale optelsom komen we uit op circa 16.000 kledingstukken voor Sunparks en Center Parcs mag pronken met ruim 63.000 nieuwe ‘bedrukte stoffering’.

| Foto’s – Nieuwe bedrijfskleding sunparcs


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*