Home / Actueel / 40 jaar de Huttenheugte l Flinke vertimmeringen mogen het park weer gaan 'opkrikken'

40 jaar de Huttenheugte l Flinke vertimmeringen mogen het park weer gaan 'opkrikken'

Dalen – De Huttenheugte bestaat in 2012 veertig jaar. Het park aan de Reindersdijk ontpopte zich in die periode tot één van de toonaangevende vakantieparken van Center Parcs. Werken aan de toekomst blijft voor general manager Ingeborg Jansen een belangrijk punt van aandacht. Het vakantiepark staat een grootscheepse renovatie te wachten. ‘Gasten worden steeds veeleisender’, weet Jansen, die vertelt dat De Huttenheugte een goed jaar achter de rug heeft.
Vorig jaar werden al enkele huisjes heringericht tot tweepersoons vipbungalow, inclusief een nieuwe keuken en badkamer. Op het park staan nu 657 huisjes, gevuld met ongeveer 3000 bedden. De volgende klus staat op stapel. ‘We hebben dit jaar een aantal proefbungalows ingericht, die leiden tot het aanpassen van eenvoudige huisjes aan de eisen van deze tijd’, zegt de parkdirecteur al wandelend door een verbouwde cottage, dat nieuw elan gaat geven aan het ‘Center Parcs-gevoel’.

‘Bijschaven’
Een Senseo-apparaat, hoogwaardige keukenapparatuur, extra tv in het slaapgedeelte en een sauna naast het ruime bad. Opvallend is hoe licht het huisje oogt. ‘Wel gaan we nog wat bijschaven aan het meubilair’, zegt Jansen. ‘Na de testperiode vormen deze proefhuisjes de opmaat naar de upgrading van tenminste acht ‘comfort’-bungalows naar ‘premium’-bungalows. We zijn gebonden aan de bestaande bebouwing, dus wij gaan wel iets achteruit op het aantal bedden.’

Catering
De ruimte om nieuwe bungalows te bouwen is wel aanwezig en bevindt zich aan de kant van het Stieltjeskanaal. ‘Maar is dat nu realistisch?’ vraagt Jansen zich af. ‘Daar beslissen onze holdingdirecteur en investeerders over. Zij houden de staat, de waarde en natuurlijk het rendement van het park goed in de gaten. Wellicht hebben andere parken meer behoefte aan uitbreiding van het onze. Pas als de winst daalt, dan is een ingreep van die orde noodzakelijk.’ Binnenkort ligt een tweede Center Parcs-park op steenworp afstand: op 1 januari 2011 sluit ook Parc Sandur zich aan bij de multinational. Het park bij Emmen gaat in de beginfase op organisatorisch gebied samenwerken met De Huttenheugte.

Arrangementen
‘Dat park moet ‘Center Parcs eigen’ worden’, zegt Jansen. ‘De woningen zijn daar nieuwer en ruimer, maar er is -zoals bij ons- geen restaurant of zwembad aanwezig. Gasten zijn daar meer georiënteerd op de omgeving. Hier zijn gasten vooral geïnteresseerd in Plopsa of ons zwembad.’ Ook in het Market Dome, vol met restaurants en winkels, gaat het nodige veranderen. Jansen: ‘Sinds juni is de catering uitbesteed aan Albron. Afgelopen september werd pannenkoekenrestaurant Pancakes geopend. Binnen twee jaar ziet het Market Dome er heel anders uit. Nu zijn restaurants veelal achter groen verstopt, straks ziet men de koks koken en wordt het aanbod aan verse producten groter. De hele dag door kunnen gasten daar eten en drinken. Met name daggasten kun je dan betere arrangementen bieden. Het zwembad blijft de publiekstrekker, maar na een frisse duik is er veel meer keuze in het Market Restaurant.’

‘Uittocht’
De komst van Plopsa Indoor Coevorden, gelegen pal naast het park, haalde volgens Jansen een nieuw publiek naar De Huttenheugte. ‘Plopsa heeft een enorme aantrekkingskracht gehad op jonge families. We zien pas sinds de herfstvakantie de veranderingen. Bestond voorheen een kwart van alle gasten uit jonge gezinnen, na de opening van Plopsa is dat een derde. De programmering van de parkactiviteiten wordt daar op aangepast. Je merkt dat er ’s ochtends rond tien uur er een uittocht plaatsvindt, maar ook om 5 uur ’s middags als het bij Plopsa wat rustiger is. Ons park wordt nog steeds bezocht door jongeren en de wat oudere ‘terugkomers’, die op de fiets de omgeving gaan verkennen. Gasten de hele dag op het park houden is niet meer van deze tijd.’

Jansen is nu vier jaar directeur van De Huttenheugte. Zij kwam na een periode van verandering, die was ingezet door haar voorganger Michel Busman. Onder zijn bewind ging het hek ook open voor gasten uit de eigen regio. Zo ontstond het begrip ‘Dagje Huttenheugte’. ‘De invoering van de Huttenheugte-pas was daarbij de doorbraak’, zegt Ingeborg. ‘Zo’n vijfhonderd dagjesmensen komen nu vaker terug, parkeren gratis en na drie keer zwemmen hebben zij hun geld al terugverdiend. Ik zie nog genoeg kansen bij het dagtoerisme, met name in Duitsland en de regio Hardenberg. Het levert ons extra omzet op, met name buiten het hoogseizoen. Maar we moeten wel creatief blijven!’

.

Bron bovenstaand artikel |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*